19 Nisan 2015 Pazar

Hypermiler teknikleri için motor yağı üzerine

       Hypermiler tekniklerinde motor yağının seçimi önemlidir.Eğer tasarruf yapmaya karar verdiyseniz ve sadece sürüşünüzle tasarruf yapmakla yetinmeyecekseniz bir çok faktörden sadece birini oluşturan motor yağı konusunda bu yazıyı okumanızı tavsiye ederim.Bu blogda bugün motor yağlarının seçimi ile ilgili yazılarımı okuyacaksınız.
     
       Motor yağları, geçmişten günümüze içten yanmalı motorların uzun yıllar başarıyla çalışmasını sağlayan, fakat bir çok kullanıcı açısından es geçilen bir kriterdir.
       Tecrübeli şöförler bir motor yağı seçiminde dikkate alınması gerekenleri bilmekte, değişik iklimlere ve değişik yol şartlarına göre motor yağını seçebilmektedirler. Fakat ben tecrübeli değilim.Tek bildiğim kontağı çevirip marşa basmak derseniz bir çok kişi gibi yalnız değilsiniz.Bu blogda okuyacaklarınız sizin için yazıldı.
        Motor yağını seçerken arabanızda hangi yağ konulmuşsa  onu seçilir genellikle.Ve bu yağ derecesinden başka bir yağ da konulmaz motora.Ama motor yağını değiştirmeye karar verdiyseniz gözlemlediğim kadarıyla üç seçenekten biri sizin için uygun olabilir.

  1. Bayiden sıfır kilometre bir araç alırsınız."Verdiğim parayı hak ediyor." düşüncesini geçirirsiniz içinizden.Periyodik bakım için servise gittiğinizde üretici firma sizin aracınız için konulması gereken yağı belirtmiştir.Fakat piyasada bulunan araçlar için genelleme ile yapılan "Bu araca bu yağ konulur.Macera aramaya gerek yok." cümlesi ile aracınıza çoğu araca kullanılan bir motor yağı konulur.Fakat yakıt tüketimi açısından motor yağının ince olması size yakıt tasarrufu olarak geri dönecektir.Örnek vermek gerekirse; Toyota marka otomobillere fabrikada dolum yağı olarak 0w-20 yağ konulmaktadır.Burada ilk akla gelen yakıtın inceliği ile yakıt tasarrufunun sağlanacağı düşüncesidir. Bunun için yeni bir araç alma gibi bir düşünceniz varsa üreticinin sizin için önerdiği en ince yağı kullanmaya çalışın.İnce yağı seçerken iklim koşulları(Adana'nın havası ile Giresun'un havası aynı sıcaklıkta değildir.), aracın kullanımı(çok devirli ve agresif sürüş vb.) gibi farklılıkları göz önünde bulundurun. Burada açıklamak istediğim ne olursa olsun motorunuza ince yağ koyun demiyorum. Motorunuza uygun yağı kullanın diyorum. Yukarıda yazdıklarım, sıfır bir araç alırsanız nasıl bir yol izleyeceğinizle ilgili.
  2. Kilometre olarak çok yüksek (250 000 kilometre gibi) bir aracınız yoksa ve aracınızın yağ yakmayacağından eminseniz bir kademe düşük numarasını seçebilirsiniz.(20w-50 yağ kullanıyorsanız 15w-40 yağ koyabilirsiniz.)Eğer aracınız yağ eksiltirse veya aracınız yağı yakarsa zaman kaybetmeden eski yağ derecenize dönün.Çünkü motor yağınız siz dikkat etseniz bile azalacak, motorunun yatak sarmasındadan tutunda da, segman kaynatmasına kadar bir çok problemi size yaşatacaktır.Bu seçeneği, aracınızın motorunun yağ kaçırmayacağını ve yağ yakmayacağını biliyorsanız uygulayın.Sırf tasarruf adına yağ yakma ve yağ eksiltme sorunları ile uğraşmayın.
  3. Eğer aracınızın motoru tam rektefiye denilen işlemden geçmişse(Silindir duvarlarından talaş alındıysa, üst kapak taşlandıysa, pistonlar değiştiyse) rektefiyeden önceki motor yağınızın numarasını kullanmanıza gerek yoktur.Aracınızın rektefiye olmadan önceki halinde kullanılan motor yağından 2 kademe aşağı motor yağı kullanmak istediğinizi motoru toplayan ustaya söyleyiniz.Çünkü motor yağını eski yağdan daha ince kullanmanız halinde bir miktar yakıt tasarrufu olacaktır.Fakat bu değerlendirmeyi yaparken aracınızın motorunun nasıl kullanılacağını belirlemelisiniz.(Son gazı verip motoru erkenden yıpratacağım derseniz yağ seçimi sizi için kabus olabilir.Ayrıca iklim koşullarına dikkat ederek yağ seçimi yapmanız tavsiye edilir.Örnek olarak Orta Afrika cumhuriyetinde zaten sıcak olan hava için ince yağ seçimi motor için ölümcül olacaktır.Aynı zamanda Rusya'nın kar kalkmayan düzlüklerinde de 20w-50 yağ kullanımı araç için çok yorucu olabilir.Bu yüzden araç yağ seçimi önemlidir.)
        Tam rektefiye yapılan aracım için yağ seçimi yaparken 5w-40 kullanmak istedim.Ama aracın eski oluşu, yağın ince olması sonucu ile 10w-40 yağda karar kıldım.
        20w-50 yağ kullanan 1993 model karbüratörlü aracıma, tam rektefiye sonrası konulan yarı sentetik 10w-40 yağın gözlemlediğim faydalarını sıralarsam;
  1. Motor yağının eskisine göre ince olması ile bir miktar yakıt tasarrufu yapabiliyorum.
  2. Motor yağının değişimi için periyodik bakım süresi uzayabiliyor.(5000 km'de değişen yağ için 7500 km değişim periyodu yeterli gelebiliyor.)
  3. Motor değişim periyodunun uzaması ile bakım masrafları düşüyor.
        Eğer 105 000 kilometre bakımı için bir hesap yaparsak(Yüzbin kilometreye yakın olduğu için) 20w-50 yağ kullanan bir araç her 5 000 km için yağ değiştirirse toplamda 21 defa yağ değiştirecektir. Fakat aynı araç her 7 500 km için yağ değiştirirse 105 000 km sonunda 14 defa yağ değiştirecek ve bakım masraflarından  yaklaşık %30 oranında tasarruf edecektir.Bu tasarruf kullanıcının cebine para olarak girecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder