5 Mayıs 2015 Salı

Araç yakıt tasarrufu ile ilgili teknik bilgiler

Blog içerisinde yakıt tasarrufunu anlatırken mümkün olduğunca teknik terimlerden uzak durulmasına karşın, bir çok kelime ve terim insanı yormaktadır.Bu yazının amacı, teknik terim ve kelimelerin anlamları yazılarak kullanıcıların kafalarındaki terim karışıklığının giderilmesi amaçlanmaktadır.

Eğer aracınızı sıfır aldıysanız bu bilgileri aracınızın kullanım kılavuzunda bulabilirsiniz.Eğer aracınızı ikinci el olarak aldıysanız ve kullanma kılavuzunuz yoksa dert etmeyin.Bu bilgileri internette arama yaparak kolaylıkla bulabileceksiniz.
Bir kullanıcının yakıt tasarrufu yaparken karşısına çıkan teknik terimlerden bazıları şunlarıdır:

Maksimum devir: Bir aracın gaza basıldığında çevirebileceği devir miktarı bellidir. Bu devir sayısı aracın kullanım kılavuzunda yazmaktadır.Ama aracın pistonlarının dönebileceği en fazla devri bilmiyorsak, aracın gösterge panelinde devir saati sayılarının bitmesine yakın kırmızı alan başlar.Bu kırmızı alan, motorun devrinin o alana kadar getirilmeyeceğini belirtir."Devir saatinde ibreyi redlineda gördüm ben." diyenlerin ibreyi buraya kadar getirdiklerini anlayabilirsiniz.

Max tork:Bir motorun belli bir devirde verebildiği çekme kuvvetidir.Çekme derken, aracın ön tarafından birisinin çekiştirmesinden bahsedilmemektedir.Burada bahsedilmek istenen; motorun, aracın ağırlığını en atik, en çevik şekilde taşıyabileceği ve yakıtı en verimli kullandığı devirin maksimum tork olduğunu göstermektedir.
Motorin kullanan yeni nesil modelli araçlarda(Turbosu olan araçlar; HDI, TDCI, TDI, CDI, CTDI, DCI, CRDI,CDTI vb.) maksimum torkun uygulandığı devir, aracın hızlanırken sizi koltuklara yapıştırdığı devirdir.(Bu tür araçlarda maksimum tork devri, iki devir arası olarak belirtilir.1500-2500 devir)
Maksimum tork, yakıt tasarrufunda kullanılacak en önemli devirdir.Özellikle aracınız motorin kullanıyorsa.Çünkü motorin kullanan motorlar en yüksek torkunu düşük devirlerde vermekte ve motorun devrinin yükseltilmesine gerek kalmadan araç verimli bir şekilde kullanılabilmektedir.
Benzinli araçlarda maksimum tork, motorin kullanan araçlara göre daha yüksektir.Daha yüksek olduğu için devrin yükseltilmesiyle yakıt tüketimi düşük kalmayacak, tüketilen yakıt miktarı bize ek masraf olarak geri dönecektir.Bunun için benzinli araçlarda maksimum torktan ziyade aracın en yüksek viteste, en rahat şekilde gidebildiği devir seçilmelidir.Bu konuda üreticinin verdiği tavsiyeler dikkate alınmalıdır.
Eğer ki "Benim arabamın ahı gitmiş vahı kalmış derseniz, düz yol şartları için yaklaşık 90 km/h hızı en yüksek viteste gidecek şekilde hızınızı ayarlayın.Sizin aracınız için yakıt tasarrufunun özeti budur.

95 oktan yakıt:Benzinli motorun vuruntu yapmadan çalışma kalitesini belirlemek için verilen numaranın değeridir.Motorunuz 95 oktan yakıt kullanmak üzere üretilmişse, 95 oktan altı yakıt kullanmak motorunuzda vuruntu denilen olaya sebebiyet verebilir.Bu vuruntu olayı motorlarda istenmemektedir.

97 oktan yakıt:Benzinli motorun vuruntu yapmadan çalışma kalitesini belirlemek için verilen numaranın değeridir.Motorunuz 97 oktan yakıt kullanılmak üzere üretilmişse, 95 oktan yakıt kullanırsanız aracınız vuruntu yaparak, motorda tamir edilemeyecek arızalara sebebiyet verecektir.

Setan sayısı:Motorinli motorun kullandığı motorinin tutuşmaya olan meyilini gösteren sayıdır.Setan sayısı ne kadar yüksek olursa motorin o kadar geç tutuşur.Bu motorin kullanılan motorlarda istenilen bir durumdur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder